[Mar 29th 2007] From David to Goliath

Porsche and Volkswagen

From David to Goliath

Mar 29th 2007 | FRANKFURT
From The Economist print edition



A forthright boss decides that small is not always beautiful after all

WENDELIN WIEDEKING, the punchy boss of Porsche, the world's most profitable small carmaker, has often described his firm as a David amid the industry's Goliaths. In 2002 he published “The David Principle”, a book of essays on that theme by some of the great and the good. Time and again, he believes, he has shown that the giants “can't simply flatten all around them and think they will survive”.

결국 직설적인 보스는 작은 것이 항상 아름답지만은 않다는 결론을 내렸다.

포르쉐의 사장인 WENDELIN WIEDEKING은 자신을 산업화시대 골리앗에 대항하는 다윗으로 표현하곤했다. 다윗의 원리라는 책을 내기도 했고 몇번이나 그들이 거대기업들 사이에서 살아남을 것이라고 그는 믿었다.

So why has Mr Wiedeking now made a takeover bid, albeit not a serious one, for Volkswagen (VW)—the biggest carmaker in Europe? The official answer is the one he has given since he started buyingVWshares in September 2005: to secure his co-operation agreements withVW. Those involve, for example, the chassis design, or platform, on which the Porsche Cayenne sport-utility vehicle, theVWTouareg and the AudiQ7are based; and the new platform which will underpin the Panamera, a forthcoming Porsche sports car.

그런데 그가 가장 큰 메이커 중 하나인 폭스바겐의 인수에 뛰어든 이유가 멀까?

공식적인 입장은 폭스바겐과의 협조를 공고히 하기위해 2005년 이후 지분을 모으기 시작했다는 것. 포르쉐의 SUV,VW,Audi Q7에 공통으로 쓰이는 차대의 디자인, 포르쉐의 차세대 스포츠카인 파나메라의 기반인 플랫폼의 디자인등이 그러한 예이다.

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An unsettling raid onVWshares, or a threatened break-up by a hedge fund or private-equity buyer, could spell an end to those agreements, argue people at Porsche. In the face of that threat, spending around ??5 billion ($6.7 billion) to buy 30.9% ofVWand secure the agreements is a good deal, they say. Porsche's 30.9%, combined with the 20.3% held by the government of Lower Saxony, provides majority control against all comers—provided the firm and the government continue to see eye to eye.

폭스바겐지분에 대한 공격 또는 헤지펀드,private-equity buyer에 의한 위협이 그러한 협조관계에 종말을 가져올 수도 있다고 포르쉐는 주장한다. 그러한 위협에 대항해 67억달러로 폭스바겐의 지분30.9%를 사는 것은 협조체계를 공고히 하는 것과 비교할때 좋은 거래라는 얘기다. 니더작센 주정부가 가진 20.3%와 더불어 포르쉐의 30.9%는 다른 주주들에 대해 회사에 대한 다수의결권을 가지게됨에 따라 정부는 예의주시하고 있다.되며 회사와 정부는 계속 협조관계를 유지할 것이다.


*Lower Saxony
니더작센:독일;면적47,381㎢,주도(州都)Hanover.독일(名)Niedersachsen.

 

That may not be so for ever. Christian Wulff, the premier of Lower Saxony, said on March 27th that he would not rule out raising theLand's stake to 25%. He does not want to appear as powerless onVW's supervisory board against Porsche's influence—embodied in the chairman, Ferdinand Piëch—as he did last year when Mr Piëch high-handedly replacedVW's chief executive with another of his choice.

니더작센의 주지사인 Christian Wulff는 지분을 25%까지 늘리는 것을 배제하지 않고 있다. 그는 지난해 Piëch가 그의 선택과는 다르게 VW의 CEO를 교체할때 처럼 무기력한 모습을 포르쉐에게 보이길 원치 않는다.


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Mr Wiedeking and Holger Härter, his finance director, would not have taken theirVWstake to over 30% this week (triggering a mandatory takeover bid) if they had not been sure of two things—besides the approval of Mr Piëch, whose family owns and controls Porsche. The first is that the market price ofVWshares was well above the mandatory offer price of ??100.92. The second is that sooner or later the government will abolish the 1960 Volkswagen Law, which limits the voting rights of any shareholder to 20% and gives the federal and regional governments seats on the supervisory board. In February the advocate-general of the European Commission gave a damning opinion of the law, on the grounds that it deters foreign investors. The case is expected to be decided by the European Court in the next few months.

Mr Wiedeking 과 재무담당자인 Holger Härter는 다음의 두가지 요건에 확신이 없었다면 (소유주인 Piëch의 승인과 더불어) 폭스바겐의 지분을 30%까지 늘리지는 않았을 것이다.(결국 두가지 조건이 충족되었다는 얘기?)  첫째는 폭스바겐의 주가가 의무적 제안 가격인 100.92유로를 넘는것과 두번째는 20%이상 소유한 주주의 의결권을 제한하고 연방 및 지방정부에 이사회 참가를 규정한 1960 Volkswagen Law가 폐지되는 것이다. 2월에 European Commission 의 대변인은 그 법안에 대해 외국인의 투자를 막는다는 경고성 발언을 했다. 이 케이스는 몇달안에 유럽재판소에서 판결이 날 것으로 기대되고 있다.

Porsche's move superficially resembles those by hedge funds and other activist investors recently to influence strategy at German firms including Deutsche Börse,IWKA, CeWe Color and Techem. But Porsche's motives are very different: it has increased its stake to prevent a change in strategy atVW, rather than encourage one. Mr Wiedeking appears to have no ambitions to restructureVWor to run it himself.

포르쉐의 이러한 움직임은 외면상 Deutsche Börse, IWKA, CeWe Color and Techem등의 독일기업에 영향을 미치고 있는 헤지펀드와 기타 투자자들의 양상과 유사하다. 하지만 동기는 다르다. 폭스바겐의 변화를 촉진하기보다는 변화를 막기위해 지분을 늘리고 있다. Mr Wiedeking은 폭스바겐의 구조조정이나 운영에 대해 관심이 없음을 표명했다.

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Even so, the David moniker no longer quite fits. For years Mr Wiedeking has scoffed at the notion of quarterly financial reporting, even though that has excluded Porsche shares from any stock indexes, such as theDAXandMDAX, run by Deutsche Börse—probably increasing the cost of capital. This week Porsche challenged Deutsche Börse in the administrative court in Cassel for requiring quarterly reporting as a condition of entry and lost, but will almost certainly appeal. His desire for a listing suggests that Mr Wiedeking now wants to join the Goliaths.

이젠 다윗이라는 이름은 적절하지 않다. 몇년동안 Mr Wiedeking 은 분기 재무보고서에 대해 조소해왔고, 포르쉐의 지분을 어떤 주가 지표(DAX and MDAX )로부터도 배제해 왔다. 이번주 포르쉐는 분기보고서 요구와 관련해 행정법원에서 Deutsche Börse와 붙었다. 하지만 이런 상장에 대한 바램을 통해 Mr Wiedeking은 골리앗이 되려는 것을 확실히 어필했다.


Mr Wiedeking is one of those rare beasts in the corporate jungle who have not yet had their come-uppance. He is widely revered for his forthrightness and his leadership of Porsche, from the dark days of near-bankruptcy in 1993 when he took over, to years of growth and glowing results today. So it would be a pity if this David overreached himself and fell victim instead to another phenomenon, known as the Peter principle: promotion beyond one's level of competence.

Mr Wiedeking는 거친 기업계에서 아직 쓴잔을 맛보지 않은 드문 경우다. 그의 솔직함과 리더십은 파산상태의 포르쉐를 인수한 1993년부터 지금의 결과에 이르기까지 존경의 대상이었다. 따라서 그가 무리하여 다른 경영자(비범한)들 대신에 희생자가 되는 것은 유감스런 일이다. 잘 알려진 피터의 법칙처럼 promotion beyond one's level of competence. 결국 비데킹이 자신의 능력을 초월하는 위치에 왔다는 얘기?


*Peter Principle

Pter Prnciple〔미국의 교육학자 저서명에서〕 [the peterprinciple] 《익살》 피터의 법칙 《계층 사회 구성원은 각자의 능력 이상까지 출세하는데 이로써 상층부가 무능력자 집단이 된다는 것》

추가적으로 wikipedia에 소개된 WENDELIN WIEDEKING의 어록.

 

Dr. Ing. Wendelin Wiedeking(August 28,1952inAhlen,Germany) is (since1991) member of the executive committee, (since1992) the executive committee speaker, and (since1993) theCEOofPorsche AG. In addition he is (sinceJanuary 28,2006) member in the supervisory board ofVolkswagenandpresidentof Porsche. He is considered by many as one of the most influential people in theautomotive industrytoday.


Quotes

Note: these quotations were translated fromGerman, so they are subjects of slight distortion.

  • "When one is dishonest here, it undermines all the reliability of our political and economic bases, and is more dangerous than the system criticism of the [nineteen-]eighties and [nineteen-]sixties."
  • "In the socialfree-market economywe must find a reconciliation between capital and work, and many enterprises miss this effort today.”
  • "If size did matter, thedinosaurswould still be alive." 본문과 관계된 내용인 것 같네요.
  • "No one needs a Porsche."

    『다윗의 법칙』이라는 책에 관한 내용

    유럽에게 가장 존경받는 CEO 벤델린 비데킹

    『다윗의 법칙』의 초판은 벤델린 비데킹의 50세 생일이자(2002년 8월 28일) 괴테의 생일에 맞춰서 은밀하게 출간되었다. 90년대 초 포르쉐 자동차는 경영 위기로 판매가 끝없이 추락하면서 적자는 눈 덩이처럼 불어나고 있었다. 온갖 파산설과 인수합병설이 끊이지 않을 당시 포르쉐 이사회는 벤델린 비데킹에게 만장일치로 경영권을 맡기게 되었다. 1992년 포르쉐 자동차에서 실질적 CEO의 업무를 시작했을 때 그의 나이는 불과 서른아홉이었다. 그 후 비데킹은 품질경영, 변화관리, 비즈니스 리엔지니어링 등 모든 선진 기법을 자회사에 철저히 정착시키면서, 2006년 현재 세계 1위 품질의 자동차를 생산하는데 공을 세웠다. 포르쉐 사는 성공을 거두었고, 이 성공은 벤델린 비데킹이라는 이름을 낳았다. 저자 비데킹은 이 과정에서 온갖 합병 논리에 대항해 ‘작음’이라는 생존 형태를 지켜나가면서 ‘다윗의 법칙’을 발견했다고 말한다.

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    독일 인수 관련법에 의하면 투자자 지분이 30%를 넘어서면 의무적으로 기업인수를 제안하도록 돼 있다고 합니다.

    따라서 포르쉐는 그 법에 따라 주당 100.92유로(인수 제시가격은 427억유로)를 제안(최근 폭스바겐의 주가는 117.70유로)했구요.이런 포르쉐의 행보가 폭스바겐법 폐지에 따른 적대적 인수시도를 막기 위한 것인지, 아니면 진짜 다윗이 아닌 골리앗이 되려는 것인지는 확실하지 않은 것 같습니다.

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